Obrana: Proč bychom o ní měli mluvit?
Když se řekne „obrana“, možná si představíte armádu nebo historické bitvy. Ale obrana není jen o…
05. 02. 2024 - 14:21
Na konci prázdnin zaplavila ulice i internet reklamní kampaň „Upravujeme parkování v Olomouci“. Pod heslem „Pro lepší život ve městě. Víme jak!“ se v ní městská rada snažila přesvědčit Olomoučany o pozitivech připravované parkovací politiky. Kampaň stála bezmála 3/4 milionu a rada ji zaplatila z Fondu mobility. Tedy z prostředků, které se v Olomouci vyberou na parkovném (a za pokuty) a které se stejná rada ve svém programovém prohlášení zavázala využít „na rozšíření a zkvalitnění parkování“.
Jak se zdá, veselé plakáty a skotačivé klipy nepřesvědčily ani samotné zadavatele. Avizovaný dubnový start první etapy, symbolicky naplánovaný na apríla, vzal za své. Vedení města oznámilo, že se parkovací politika odkládá. Důvodem mají být techniacké problémy a rovněž řada věcných připomínek, které potvrdil i jakýsi odborný posudek. Takže momentálně se pro změnu hraje marketingové sdělení „musíme to zlepšit“.
Překvapení? Vlastně ani ne. V září město slavnostně spustilo první část celého high-tech řešení, portál na on-line vydávání parkovacích karet. Kdo měl příležitost se s ním seznámit tak nějak tuší, že to s tou slibovanou digitalizací a automatizací všeho, od kontroly vozidel až po vymáhání pokut, zase nebude tak horké.
A na věcné problémy celého projektu upozorňujeme dlouhodobě. Jeho úpravy, aby systém odpovídal potřebám občanů a nebyl jen tupým nástrojem na kasírování dalších peněz, jsme navrhovali už v našem volebním programu. A opakovaně tohle téma taky otevíráme na jednáních zastupitelstva.
Jde už jen o samotné nastavení zón a jejich neprostupnost. Připomeňme, že zóny mají být celkem čtyři a tvoří jakési rozšiřující se prstence okolo centra. Každý z nich je ještě rozsekaný na výseče, podobně jako dort. Jako rezident byste měli mít právo parkovat pouze „na svém kousku dortu“. Bez ohledu na to, že třeba bydlíte „na hranici“ a dneska běžně necháváte auto podle situace i v sousední výseči.
To však není zdaleka všechno. Pomiňme teď platby za motorky, které kupříkladu v Praze parkují zadarmo. Opravdu zásadním problémem jsou Park & Ride parkoviště na okrajích města. Ta mají poskytnout alternativu lidem, kteří jezdí denně do Olomouce za prací. Jenže úplně chybí a mají postupně vzniknout až za několik let.
Až absurdním momentem celého záměru je pak potřeba potrestat majitele dvou a více aut. To jsou třeba rodiny s dětmi. Na sídlištích by měla první parkovačka stát 100 Kč na rok, druhá už 10 tisíc. Myslím, že ani autoři těchto ujetých ceníků nevěří, že někdo bude ochoten vysázet za druhé auto 100× víc. Kdo bude moct, přepíše ho na manželku (nebo na manžela). Bude to opruz, cesta na magistrát, STK, pojišťovna, ale za ty peníze to myslím stojí. Město ve finále nezíská nic, parkování to neovlivní nijak. Proč to vedení města takhle chce, zůstává záhadou…
Ať už ale současnou koalici vedla k onomu odkladu obava z kolapsu úřadu, náhlé prozření nad řádky posudku, nebo prostě strach z reakcí veřejnosti, je to vlastně dobrá zpráva. Ne, že by automaticky zaručovala lepší výsledek, ale díky alespoň za tu naději.
Jenom na tu další kampaň, ve které se budou radní opět snažit přesvědčit veřejnost, že „vědí jak“, bude potřeba asi poněkud větší rozpočet…
Když se řekne „obrana“, možná si představíte armádu nebo historické bitvy. Ale obrana není jen o…
Olomouci dnes zcela reálně hrozí, že se od příštího roku stane největším městem v České republice…
Možná si vzpomenete, když před 4 lety uzavřel pražský pirátský primátor část Smetanova nábřeží. V…
O sloučení divadla a filharmonie se veřejně debatuje již zhruba rok a půl, více než rok přitom…
Média zaplnila zápletka kolem odvolání ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše a odchodu Pirátů z…
Po krajských volbách v Olomouckém kraji, kde se nakonec zformovala koalice ANO a SPD, se opět…