Lanýžové degustační menu

Tramvajové koleje Oprava 8. května finišuje, tramvaje budou jezdit v trase trojky

Oprava 8. května finišuje, tramvaje budou jezdit v trase trojky

foto: Lukáš Blokša

20. 10. 2020 - 17:40

Nákladná rekonstrukce ulice 8. května, která od jara letošního roku probíhá v historickém centru Olomouce, se blíží ke konci. Hotovo by podle hlasů  radnice mohlo být v původním termínu, tedy koncem listopadu tak, aby se zde mohly v prosinci vrátit tramvaje. Na návrat tramvajové dopravy je pak podle mluvčí Krčové připravený Dopravní podnik města Olomouce, zastávky v centru budou obsluhovat tramvaje linky číslo 3.

"V ulici 8. května nyní stavební firma provádí betonování tramvajové jízdní dráhy a kolejí a pokládá obrubníky a dlažby v úseku od Galerie Moritz k náměstí Hrdinů. Z počátku se stavební firma potýkala se zdržením kvůli covidu, ale z velké části se jim skluz podařilo dohnat. Zatím platí termín dokončení prosinec 2020. Jestli to bude začátkem nebo v průběhu prosince, ještě asi ukáže i další vývoj situace," popsala Večerníku mluvčí radnice Radka Štědrá.

Rekonstrukcí prochází kromě samotné vozovky také inženýrské sítě od křižovatky ulic Pekařská, Zámečnická a Opletalova, až po zaústění ulice 8. květně do náměstí Národních hrdinů.

"Jedná se o rekonstrukci všech povrchů vozovek, vjezdů, chodníků, tramvajové trati včetně trolejového vedení a veřejného osvětlení. Ulice 8. května tak prochází celkovou rekonstrukcí inženýrských sítí, komunikace a dvoukolejné tramvajové trati v délce kolem tří stovek metrů. Aby stavba měla životnost dalších nejméně padesát let, musela být pojata skutečně komplexně. Zahrnuje tedy opravu kanalizační stoky vložkováním, nové přípojky vody a nové vodovody, přeložku kabelů, opravu veřejného osvětlení, spodní a vrchní stavbu tramvajové trati s novou pokládkou žulové dlažby a úpravu trolejového vedení. Na povrchu komunikace bude použit materiál, vhodný do historického jádra. Vrátí se sem původní žulové obruby. Nevhodnou zámkovou dlažbu z chodníků nahradí řezaná dlažba 40 krát 40 centimetrů, schválená památkáři," uvedla Štědrá.

Náklady na rekonstrukci by se v konečném součtu měly vyšplhat až na 75 milionů korun. Část peněz, konkrétně 35,6 milionu korun jde z dotace evropských fondů, z operačního programu Doprava.

Tramvaje, kterou budou obsluhovat zastávky v centru, budou jezdit v trase tramvají číslo 3

Jakmile skončí rekonstrukce v ulici 8. května, vrátí se do historického centra Olomouce tramvaje. Ty budou jezdit mezi zastávkami Náměstí Hrdinů a Žižkovo náměstí. Dopravní podnik města Olomouce už má podle mluvčí Martiny Krčové plán, která linka bude zastávky v centru obsluhovat.

"Tramvajovou trať bude obsluhovat linka číslo 3, která bude vedena v trase Žižkovo náměstí – U Dómu – Náměstí Republiky – U Sv. Mořice – Náměstí Hrdinů – Okresní soud – Tržnice – Šantovka – V Kotlině – Trnkova a zpět. Konečnou zastávkou bude stávající zastávka Žižkovo náměstí. Tato trať bude obsluhována vozy, které umožňují oboustrannou obsluhu zastávek. Zahájení provozu bude po dokončení oprav na ul. 8. května," napsala Večerníku Krčová, mluvčí dopravního podniku.

 

Provoz tramvají bude díky použití speciální technologie uložení výrazně tišší a s výrazně menšími otřesy. Na podkladním betonu jsou položeny antivibrační rohože, teprve poté následuje další beton. Samotné kolejnice jsou navíc opatřeny takzvané bokovnicemi s patními návleky, které rovněž tlumí veškeré vibrace.

Další články