
V olomoucké MHD zaplatíte od příštího roku i kartou
Cestující v olomoucké městské hromadné dopravě se mohou těšit na další způsob placení jízdného. Od…
foto: Archiv
09. 06. 2020 - 12:00
V Olomouci už delší dobu fungují růžová sdílená Rekola, poměrně nedávno k nim přibyla také šedá kola od firmy Nextbike. K těmto dvěma společnostem, které nabízejí sdílenou jízdu na kole, se teď přidala třetí možnost, tentokrát jde o sdílené elektrokoloběžky.
Vedení města proto teď řeší hlavně bezpečnost a hledá praktická řešení k tomu, aby tento typ městské mobility fungoval v Olomouci pokud možno bez problémů. „Už delší dobu jednáme s provozovateli a nedávno jsme za jejich účasti absolvovali i jednání s městskou policií. Máme zájem na tom, aby služba fungovala ve prospěch uživatelů. Zároveň ale chceme předcházet špatným zkušenostem, které se objevily v jiných městech,“ vysvětlil smysl jednání náměstek primátora pro oblast smart city Matouš Pelikán.
Uživatelé elektrokoloběžek mohou podle platné legislativy jezdit pouze po silnicích nebo cyklostezkách. Vztahuje se na ně zákon o pozemních komunikacích a zákon o provozu na pozemních komunikacích. Určité procento lidí ale přesto, například kvůli pocitu vyššího bezpečí, danou legislativu nedodržuje. „Ze strany města bylo jasně řečeno, že městská policie nebude tolerovat nedovolenou jízdu po chodnících, tak jako ji netoleruje jízdním kolům,“ zdůraznil náměstek Matouš Pelikán.
Rychlost nabízených elektrických koloběžek, které dokážou jet i 25 kilometrů v hodině, může být nebezpečná například v historickém centru a pěších zónách. Vjezd ani rychlost v nich pro koloběžkáře zatím nijak omezená není. Vedení města proto nyní s provozovatelem, který elektrokoloběžek do ulic rozmístil na pět desítek, řeší i možná technická omezení.
„Zaměřujeme se na parkování a omezení rychlosti,“ popsal náměstek Pelikán. Město tak nyní zvažuje například i zřízení takzvaných červených zón, kde by se rychlost koloběžky automaticky snížila na maximálních 15 kilometrů v hodině či místa, kam by jejich vjezd nebyl povolen vůbec. Současně město vůči provozovateli vzneslo požadavek, aby byly do budoucna elektrokoloběžky odstavovány pouze u stojanů pro kola či na jiných předem odsouhlasených místech.
Zástupci města a provozovatelé se znovu sejdou po letní sezóně, kdy chtějí zkušenosti z fungování nové služby sdílené městské mobility vyhodnotit.
Cestující v olomoucké městské hromadné dopravě se mohou těšit na další způsob placení jízdného. Od…
Olomouc – Velmi neopatrně si v úterý počínal starší muž z Mrskles na Olomoucku, který chtěl po zimě…
Olomouc – Vzdušnější prostor, nové regály, vitríny a chladicí boxy, jiné uspořádání sortimentu i…
Na transfuzní oddělení Fakultní nemocnice Olomouc přišlo v poslední dubnový den 128 policistů,…
Den Země letos dostal v Olomouci nový rozměr. Členové oddílu kanoistiky SK UP Olomouc se rozhodli…
Olomouc – Po měsících nejistoty a zákulisního vyjednávání nakonec zůstanou v Olomouci sdílená…