Lanýžové degustační menu

Konec kolon? Olomouc chce seřídit semafory na obchvatu do jedné zelené vlny

Olomouc chce seřídit semafory na obchvatu do jedné zelené vlny

foto: VB

12. 10. 2019 - 12:00

Jako jednu z investičních priorit si vedení města vytklo za cíl vytvořit z ulic Foersterovy, Albertovy, Velkomoravské a Tovární jeden koordinovaný tah, seřízený do navazující zelené vlny. Celá akce si vyžádá investici přibližně 52 milionů korun.

Město tak reaguje na téměř havarijní stav světelné signalizace na hlavním průtahu městem, kde se během dne tvoří mnohaminutové kolony. Ty nejsou dány jen kapacitou obchvatu a hustým provozem v dopravních špičkách, ale i tím, že zelená na semaforech není seřízena a jednotlivé křižovatky dosud nejsou koordinovány na tzv. „zelenou vlnu“. Špatný technický stav světelné signalizace navíc způsobuje celou řadu potíží. „Při jakémkoli výpadku semaforů je v podstatě znemožněno připojit se na hlavní,“ řekl na zastupitelstvu minulý týden primátor Miroslav Žbánek.
 
Město může dosáhnout na dotaci, dofinancuje ale jen pomocí úvěrů
Z celkových odhadovaných nákladů 52 milionů korun by až 40 mohla pokrýt dotace ze strukturálních fondů. Středeční Zastupitelstvo schválilo tento projekt jako jednu ze čtyř investičních priorit pro nejbližší období. Spolu se seřízením semaforů na obchvatu se tak dočkají realizace oprava ulice 8. Května, odpadové centrum Chválkovice, a dokončení tramvajové trati na Nové sady. Cena všech čtyř projektů je skoro miliarda, většinu nákladů pokryjí evropské dotace, Olomouc ale bude muset tyto projekty dofinancovat částkou přibližně 440 milionů korun. Výdaje hodlá krýt pomocí úvěrů a dočasně tak navýšit zadlužení města.
 
Co je zelená vlna
Zelená vlna je pojem pro synchronizované fáze semaforů tak, aby vozidlo jedoucí doporučenou rychlostí zastihlo na všech semaforech signál volno. Zelená vlna se používá nejčastěji na výpadovkách z velkých měst, často je doprovázena proměnným dopravním značením, které udává doporučenou rychlost.

Další články