Zde může být vaše reklama.

ROZHOVOR Děti, volný čas i obavy ze školy. Jak vidí prázdniny dětská psycholožka?

Děti, volný čas i obavy ze školy. Jak vidí prázdniny dětská psycholožka?

foto: archiv Kristýny Czuczor

12. 08. 2024 - 11:59

Co všechno s sebou nese čas prázdnin? Na první pohled je to doba bezstarostných dní, zážitků, zábavy i nových zkušeností. Na stranu druhou může hrozit nuda, přílišná závislost na elektronice či třeba stres z blížícího se nového školního roku. Jak vnímá tyto otázky zkušená dětská psycholožka Kristýna Czuczor?

Z dětství si asi všichni pamatujeme prázdniny jako úžasný čas. Jak vnímáte význam prázdnin vy coby školní a dětská psycholožka? Je to pro děti zásadní moment?

No rozhodně! Prázdniny jsou pro děti a adolescenty opravdu velmi důležité. Je to čas, kdy si mohou odpočinout od školy, kdy mohou načerpat nové síly a rozvíjet své zájmy. Mnoho dětí má během školního roku velmi nabitý program plný školy a kroužků, takže volnější režim prázdnin je pro ně klíčový. Navíc mají možnost trávit čas s rodinou a kamarády, což je důležité pro jejich sociální a emoční rozvoj.

 Měl by se denní režim dětí o prázdninách podobat tomu, který mají během školního roku, jen s tím, že není škola, nebo by měl být celkově výrazně volnější?

Režim by měl být volnější, ale je důležité stále držet nějakou strukturu. Pravidelný čas na jídlo a spánek je zdravý nejen pro děti, ale i pro nás dospělé.

Je dobré vymyslet pro děti maximální program, co nejvíce táborů, výletů a podobných aktivit mimo domov?

Není nutné, aby děti měly naplánovaný den do posledního detailu. Každá rodina by si měla sama najít rovnováhu mezi naplánovanými aktivitami a volným časem. Příliš mnoho aktivit může být pro děti vyčerpávající. Nebojte se je nechat občas "nudit" a rozvíjet svou kreativitu. Ale každá rodina je jiná - jinak budou vypadat prázdniny u aktivní sportující rodiny a jinak u rodiny nadšenců filmů a gauče.

Dají se prázdniny vnímat i jako šance pro posílení rodinných vazeb?

Určitě ano, prázdniny mohou být skvělou příležitostí pro utužení rodinných vztahů. Společné aktivity, jako jsou výlety, dovolené nebo hry, mohou přispět k lepšímu porozumění a k spontánním rozhovorům mezi členy rodiny. Také vzpomínky, které se vytvoří, mohou mít dlouhodobý pozitivní dopad na vztahy v rodině.

Jsme už za polovinou prázdnin. Mohou děti s blížícím se novým školním rokem prožívat i nějaké negativní emoce?

Rozhodně ano. Věřím, že negativní emoce zažívá i spousta čtenářů, když se jim blíží konec dovolené a za rohem straší pracovní pondělí. Děti mohou prožívat stres nebo úzkost z návratu do školy. Je důležité, aby rodiče těmto pocitům věnovali pozornost a nezlehčovali je. Podpora a empatický otevřený hovor o tom, co děti trápí, mohou velmi pomoci.

Jak vlastně mohou rodiče připravit děti na návrat do školy po prázdninách, aby byl přechod co nejhladší?

Mohou začít tím, že postupně dětem pomohou vrátit se do školního režimu například nastavením pravidelného spánku před začátkem školy. Několikrát jsem se v rozhovoru zmiňovala o otevřené a empatické komunikaci, a i pro přechod do školy je to důležité. Sednout si a povídat, nesoudit, ale naslouchat. Zaměřit se na pozitivní stránky školy jako jsou kamarádi, oblíbená paní učitelka nebo družina.

Pokud dává dítě najevo, že se do školy netěší, jak mu mohou rodiče pomoct?

Napadá mě několik způsobů, jak mohou rodiče pomoci. Za prvé, otevřeně si s dítětem promluvit a zjistit, co konkrétně ho trápí. Možná se pohádali s kamarádem ve třídě nebo se bojí přechodu ze základní školy na střední?  Poté by bylo vhodné ujistit dítě, že jeho pocity jsou normální a nabídnout mu podporu. Co nejmenšího mohu já jako rodič udělat, aby se dítě lépe cítilo? Pak se například můžeme zaměřit se na pozitivní aspekty školy, jako jsou kamarádi nebo oblíbené předměty. Také se můžeme společně připravit na školní rok, třeba nákupem školních pomůcek. A pokud je problém větší, je dobré vyhledat pomoc dětského psychologa.

Z praxe znám řadu případů, kdy dospívající děti už odmítají dříve oblíbené společné dovolené s rodiči. Měli by rodiče teenagerů trvat na společných letních aktivitách, nebo mají dorůstajícím dětem poskytnout maximální volnost?

To nejen z Vaší praxe! Teenageři často hledají více nezávislosti. Je to přirozené pro vývojové období, ve kterém se nachází. Je důležité respektovat jejich potřebu samostatnosti, ale zároveň najít kompromis. Například místo trvání na společných aktivitách je možné navrhnout kratší akce nebo aktivity, které je budou více bavit. Nejdůležitější je zase komunikace - mluvit spolu a hledat společná řešení, která budou vyhovovat všem členům rodiny.

Jaký vliv mohou mít digitální technologie na děti během prázdnin?

Mobil a internet ze života svých dětí nevymažeme. Mohou být skvělým zdrojem zábavy a učení, je však třeba najít rovnováhu. Určitě si dokážeme představit, že příliš mnoho času stráveného u obrazovek může mít negativní dopady na zdraví, spánek a sociální život. Rodiče by měli společně s dětmi nastavit jasná pravidla pro používání technologií, například věkově přijatelné omezení času stráveného u počítače a telefonu. Poté mít také představu, co za hry děti hrají. Dnes má každá hra věkové označení, tzv. PEGI, podle kterého se můžete řídit. Zároveň když dítěti něco odebereme, měli bychom to i nahradit a nabízet alternativní aktivity, jako jsou výlety, sport nebo kreativní činnosti. Přijde mi také důležité připomenout, že děti jsou našim největším zrcadlem a zároveň velmi dobře dokáží vyčuchat pokrytectví. Pokud budeme požadovat, ať zkrátí čas na telefonu a zároveň jej nedáme z ruky, nebude to fungovat.

Více info na www.detsky-psycholog-olomouc.cz

 

 

Další články